春暖花开亚洲as

1. <form id=GCVhvuKJg><nobr id=GCVhvuKJg></nobr></form>
      <address id=GCVhvuKJg><nobr id=GCVhvuKJg><nobr id=GCVhvuKJg></nobr></nobr></address>

Tiedote,

Kuntalaiset eritt?in tyytyv?isi? kirjasto-, kulttuuri- ja taiteen perusopetuksen palveluihin

Kuntalaisten tyytyv?isyys kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelujen hoitoon on hyvin vahvalla tasolla kaikenkokoisissa kunnissa ymp?ri Suomen.

Vaikka kuntalaisten arviot kunnallisten palvelujen hoidosta ja saavutettavuudesta ovat kautta linjan positiivisia, ovat kuntalaiset kuitenkin kaikkein tyytyv?isimpi? kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelujen kokonaisuuteen. Siihen lukeutuvat kirjasto-, kulttuuri- ja taiteen perusopetuksen palvelut sek? kansalais- ja ty?v?enopistot, liikuntapalvelut ja nuorisopalvelut.

91 prosenttia kantaa ottaneista arvioi oman kuntansa kirjastopalvelujen olevan hyvin hoidettuja. Kulttuuripalveluja hyvin hoidettuina pit?? 73 prosenttia kantaa ottaneista.

My?s arviot liikuntapalvelujen hoidosta ovat hyvin positiivisia.

- Kyselymme tulokset osoittavat, ett? kuntalaiset arvostavat muun muassa kirjasto- ja kulttuuripalveluita hyvin korkealle ja ett? n?ill? palveluilla todella on kuntalaisille suuri merkitys. T?m?n my?t? esimerkiksi kulttuuritoiminnalla kunta voi profiloitua mielenkiintoiseksi ja aktiiviseksi asuinpaikaksi, joka tarjoaa kuntalaisille laadukkaita vapaa-ajan palveluja, sanoo Kuntaliiton tutkimusp??llikk? Marianne Pekola-Sj?blom.

- Monipuoliset ja toimivat palvelut toimivat my?s vetovoimatekij?n? uusille asukkaille sek? esimerkiksi kes?asukkaille, Pekola-Sj?blom jatkaa.

Tyytyv?isimpi? ovat palveluita henkil?kohtaisesti k?ytt?neet

Vuoden 2020 tutkimuskunnissa kirjasto-, kulttuuri- ja taiteen perusopetuksen palveluja k?ytt?neiden osuudet vaihtelivat merkitt?v?sti kyselyyn vastanneiden kuntalaisten keskuudessa.

Tyytyv?isyys kirjastopalvelujen hoitoon sek? my?s saatavuuteen ja saavutettavuuteen on kuitenkin hyvin suurta eri ik?isill?, eri sukupuolta ja ?idinkielt? edustavilla sek? eri osassa kuntaa asuvilla.

My?s kulttuuripalvelujen hoidon sek? niiden saatavuuden saavutettavuuden osalta tyytyv?isyys on suurta eri ik?isill?, eri sukupuolta ja ?idinkielt? edustavilla sek? eri osassa kuntaa asuvilla. Vastaajista korkeimmat tyytyv?isyysarviot antoivat ruotsinkieliset, naiset ja 18-29-vuotiaat.

V?hemm?n yll?tt?en tyytyv?isyys kulttuuripalveluihin on korkeammalla tasolla kuntakeskuksissa ja kunnan reuna-alueilla asuvilla kuin haja-asutusalueilla asuvilla. Taide- ja kulttuurilaitokset keskittyv?t maakuntakeskuksiin ja yhdistykset vastaavasti ovat keskeisi? kulttuurin tuottajia pienemmiss? kunnissa.

Tyytyv?isyys kulttuuripalveluihin on korkealla tasolla erikokoisissa ja -tyyppisiss? kunnissa. Tyytyv?isyys on suurinta yli 50 000 asukkaan kunnissa, kaksikielisiss? ja ruotsinkielienemmist?isiss? kunnissa.

Taiteen perusopetukseen tyytyv?isyys oli melko suurta eri ik?isill?, eri sukupuolta ja ?idinkielt? edustavilla sek? eri osassa kuntaa asuvilla. Vastaajista tyytyv?isimpi? ovat 40-49-vuotiaat ja 30-39-vuotiaat sek? naiset.

Kunnissa monipuolista kulttuuritoimintaa

Kunnilla on velvollisuus j?rjest?? kulttuuri- ja kirjastotoimintaa. Kulttuuri voi kirjaston ohella tarkoittaa musiikki-, teatteri-, tanssi-, sirkus-, museo- ja n?yttelytoimintaa, taiteen harrastamista ja taiteen perusopetusta, tapahtumia, festivaaleja ja juhlia pitkin vuotta. Kunnat voivat yll?pit?? kulttuuritaloja ja muita tiloja taide- ja kotiseutuyhdistyksille sek? taitelijoille.

Harrastamisen ohella kunnat yll?pit?v?t ja tukevat ammattimaista taidetoimintaa ja esitystiloja, ostavat julkista taidetta ja viev?t kulttuuria sote-palveluyksik?ihin.

- Esimerkiksi Keuruulla on aktiivinen taide- ja kulttuurihistoriallinen museo, musiikin ja tanssin taiteen perusopetusta tarjoava musiikkiopisto ja kansalaisopisto. On nuorten harrastekerhoja, kulttuuritiloja kuntalaisten ja yhdistysten k?ytt??n. Kulttuuriportaat sen sijaan on Keuruun varhaiskasvatuksen ja peruskoulujen kulttuurikasvatussuunnitelma, jonka tavoitteena on tuoda taide ja kulttuuri osaksi lasten ja nuorten arkea, Kuntaliiton erityisasiantuntija Johanna Selkee kuvailee.

Kuntaliiton kyselyyn vastanneiden keskuudesta taiteen perusopetuksen palveluja on k?ytetty eniten Lapualla.

Lapualla toimiikin esimerkiksi kansalaisopisto, taidekoulu ja musiikkiopisto, jotka tarjoavat mahdollisuuksia taiteen harrastamiseen ja taiteen perusopetukseen.

Kaikista tyytyv?isimpi? kulttuuripalvelujen hoitoon oltiin Kemi?nsaarella.

- Kemi?nsaarella kunnan ohella yhdistykset ja yksityiset tahot j?rjest?v?t kulttuuri- ja vapaa-ajan toimintaa. Lasten ja nuorten vapaa-ajan maksuttomissa kerhoissa voi kokeilla sirkusta ja k?den taitoja. Paikallishistoria on museoissa l?sn?. Kulttuuritalo ovat kuntalaisten toinen olohuone. Konsertteja, elokuva- ja muita esityksi?, kirjasto ja kokoustiloja l?ytyy kulttuuritalo Villa Landesta, Selkee sanoo.

Kysely on toteutettu osana Kuntaliiton Erilaistuva KuntaSuomi 2025 -tutkimusohjelmaa. Kuntalaistutkimuksessa kartoitettiin kuntalaisten mielipiteit? kunnallisten palvelujen hoidosta sek? saatavuudesta ja saavutettavuudesta Kyselyyn vastasi kaikkiaan l?hes 11 000 t?ysi-ik?ist? kuntalaista 43 kunnasta eri puolilla Suomea.??

Lis?tietoja:

Marianne Pekola-Sj?blom, tutkimusp??llikk?, p. +358 50 337 5634, marianne.pekola-sjoblom(at)kuntaliitto.fi

Johanna Selkee, erityisasiantuntija, p.?+358 50 435 9420, johanna.selkee(at)kuntaliitto.fi

Tagit
      HoMEmenuCopyrights 2015.All rights reserved.More welcome - Collect from power by english Blok number sss85786789633111 Copyright